Psy-реальність студентів і викладачів
Слова – це ключі!
Правильно підібравши,
відкрити можна будь-яку душу
і закрити будь-який рот
© Невідомий автор
Шквал різноманітної інформації, перехід у віртуальний світ відводить людину від головного – від суті взаємин з оточуючими людьми, комфортного співіснування в соціумі, тому знання психології необхідні кожній людині, як, наприклад, знання етикету, культури поведінки в суспільстві.
Це круто, коли відразу можна розпізнати типаж особистості співрозмовника, побачити його глибинні емоції, навіть якщо вони приховані, і знати засоби безконфліктного спілкування, а також засоби захисту від маніпуляторів.
З метою всебічного розвитку особистості студента як успішного громадянина України, заступником декана механіко-технологічного факультету з виховної роботи, викладачем кафедри програмування та захисту інформації ЦНТУ, Ладигіною Ольгою Анатоліївною, запрошена цікава людина – психолог, ведуча настільної психологічної гри «Психосоматика», фахівець в роботі з метафоричними картами, завідувач токсикологічної лабораторії ДУ «Кіровоградський обласний лабораторний центр МОЗ України» – Орлова Тетяна Вікторівна.
Зустрічі зі студентами проходили в веселому ігровому форматі на комунікаційну тему. Студентам була дана можливість відчути себе на місці викладачів під час сесії, лекції, організації конференції, а також в програванні емоцій у взаємовідносинах з оточуючими при моделюванні різних ситуацій. Особливо бурхливу радісну реакцію молоді викликали ситуації з викладачами в ролі студентів.
Тренінги були пізнавальними, дали можливість більше зрозуміти суть взаємовідносин, усвідомити, що викладачі такі ж люди як і самі студенти, варто поважати їх працю, увагу, турботу.
Тетяна Вікторівна, не лише гарний професіонал у своїй справі, а ще й цікавий співрозмовник, тому не можливо було не провести з нею інтерв’ю:
- Будь-ласка, скажіть декілька слів про особливості сучасної молоді і на що треба звернути увагу викладачам.
- Юнацький вік – це період завершення фізіологічного дозрівання організму, формування зовнішнього тілесного вигляду дорослої людини. Одночасно з цим уже в ранній юності офіційно, юридично підтверджується дорослість людини: вона одержує паспорт, виборчі права, можливість працювати за наймом, право на укладання шлюбу, починає нести повну кримінальну відповідальність. Більшість психологів вважають факт офіційного визнання дорослості молодих людей одним із найважливіших моментів соціальної ситуації розвитку в юності. Крім того, рання юність хронологічно збігається з завершальним етапом середньої освіти, і вже в 15 років у молодих людей з’являється можливість (а часом і необхідність) вибирати свій шлях: одержувати загальну чи професійну середню освіту. Ще більш гостро проблема вибору життєвого шляху постає по закінченні загальноосвітньої школи, тобто на межі ранньої і зрілої юності. Тому вважаю, що найважливішою проблемою, суттю соціальної ситуації розвитку в юнацькому віці є оптимальне особистісне і професійне самовизначення, перед ними вже сьогодні постають найважливіші питання: “Хто я?”, “Який я?”, “Що я можу?”, “Що я хочу?” та ін., від відповідей на які безпосередньо залежить майбутнє доросле життя.
Одним з головних завдань викладача – це пам’ятати самому і допомогти усвідомити студентам, що основним напрямком в спілкуванні і взаєминах юнацтва зі старшими є завершення емансипації від дорослих у дитячій, підліткової ролі і одночасно входження в соціально-культурний світ дорослих як самостійна незалежна особистість.
- Яким повинен бути рівень взаємовідносин між викладачами і студентами для цього?
– Найбільш ефективно вирішувати педагогічні задачі дозволяє демократичний стиль при якому викладач враховує індивідуальні особливості студентів, їх особистий досвід, специфіку їх потреб і можливостей. Викладач, який володіє таким стилем, усвідомлено ставить завдання перед студентами, не виявляє негативних установок, об’єктивний в оцінках, різнобічний і ініціативний у контактах. По суті, цей стиль спілкування можна охарактеризувати як особистісний. Виробити його може людина, що має високий рівень професійного самоусвідомлення, здатна до постійного самоаналізу своєї поведінки та адекватної самооцінки.
– Як знання психології можуть допомогти студентам побудувати життя своєї мрії?
- Психологія – наука складна, але в той же час цікава. Знання психології знадобляться практично в кожній професії.
Знання про мислення дозволять нам представити особливості інтелекту людини, оцінити її здатності, визначивши де, у чому і якому образі вони найбільше проявляються. Психологічні знання про стани людини включають подання про його позитивний або негативний емоційний настрій, про загальний тонус, про внутрішню напруженість. Вивчивши мотивацію людини, також можна одержати чимало важливих відомостей про неї: які її основні потреби й інтереси, мотиви поводження, мета й цінності, яким образом вона приймає й реалізує різноманітні рішення. Нарешті, далеко не останню роль у психологічному пізнанні людини грає з’ясування її ставлення до самої себе й до оточуючих людей: чи задоволена собою й своїми взаєминами з навколишніми, любить або не любить себе й інших людей, задоволена або ні своїм місцем у системі людських відносин, контактна або замкнута, товариська чи ні по своїй натурі.
Знання психології важко переоцінити, вони необхідні, насамперед, для того, щоб мати можливість установити контакт з людиною, з якою спілкуєтесь.
Я недарма обрала тему комунікацій, ми спілкуємось завжди, бажаємо ми того чи ні.
- Які Ваші враження від зустрічей зі студентами і що Ви їм порадите?
- Я дуже задоволена тим, як студенти приймали участь у нашому спілкуванні. Ми провели 4 заняття на одну тему з різними групами. Я помітила, що спілкування йшло в залежності від того, хто як слухав і брав участь. У деяких групах мені доводилося вмовляти студентів взяти участь, а у деяких, завдяки зацікавленості студентів, я розповіла те, що не планувалося і в заняття не включалося.
Я дякую всім студентам за участь в заняттях. І хочу порадити сміливо виходити із зони комфорту, знаходити нові знання і навички, застосовувати їх на практиці, вірити в удачу і все обов’язково буде добре.
- І на останок, нам завжди цікаво дізнаватися більше про наших гостей, будь ласка, розкажіть про себе, свої відносини з психологією.
- Я ніколи не думала про кар’єру психолога. Всі чули про кризу середнього віку – це переоцінка життєвих позицій, цінностей. Багато в цьому віці змінюють долю. Так сталося і зі мною. Я зрозуміла, що більше не можу жити як раніше, мені потрібно щось робити. До цього часу я захоплювалася дуже багатьма заняттями, але розуміла – все це не те. До мене знайомі часто зверталися за порадою або поясненням тієї чи іншої ситуації. Я маю деякі знання та навички з парапсихології і вирішила знайти курси парапсихології, щоб мати сертифікат. Але моя доля вирішила інакше і манівцями привела мене в школу психології “Психея” під керівництвом Тетяни Тимофєєвої. Я дуже вдячна долі, Тетяні, викладачам школи і своїм одногрупникам, саме там я зрозуміла, що хочу займатися тим самим, що й вони, тобто бути психологом.
Вивчаючи психологію, я відкрила для себе метафоричні асоціативні карти, з якими дуже люблю працювати. Другим моїм захопленням стали психологічні ігри, які з задоволенням відвідую і сама проводжу психологічну гру “Психосоматика”.
- Це чудово, коли людина знаходить своє покликання і має змогу змінити своє життя. Адже, реалізація покликання призводить до відчуття повноти життя і душевної гармонії, а також є запорукою ефективної роботи. Ми Вам бажаємо далі розвиватися в улюбленій справі, мати безліч можливостей та сил для їх реалізації. Дякуємо Вам за цікаві зустрічі!
Механіко-технологічний факультет ЦНТУ висловлює щиру подяку Орловій Тетяні Вікторівні за приділений час, увагу, жвавий інтерес до студентів і вклад у соціально-психологічний аспект виховної роботи МТФ.
До речі, зацікавилися і хочете розширити межу своїх знань і понять? Сміливо звертайтесь до Тетяни Вікторівни:
Фейсбук: https://www.facebook.com/profile.php?id=100001404184414
Вконтакте: https://vk.com/virgiliys
Ольга Ладигіна